Zajímá vás za jakých okolností a podmínek vznikají mé krajinářské fotografie a jakou fotografickou techniku jsem na jejich pořízení použil? Pokud ano, tak mám pro vás příběh fotky „Proměny lesa u krušnohorské chobotnice“, který vás zavede do mého oblíbeného bukového lesa v Krušných horách.
„Podzimní krušnohorská chobotnice“ – Krušné hory 2014
Už jakou malej kluk jsem společně s dědou trávil v lese hodně času. Les je pro mě místo, kde si i v dnešní uspěchané době dokážu odpočinout od běžných starostí a každodenního shonu. Je to místo, kde čas běží pořád tak trochu jinak. Pomaleji a hlavně mnohem klidněji.
Pokaždé, když vejdu do mého oblíbeného lesa s pokroucenými buky v Krušných horách, tak s pokorou vnímám jeho proměny. Každé roční období přináší do lesa své kouzlo a neopakovatelnou atmosféru. Většinou mi les dává radost, ale bohužel občas zažívám i smutné momenty. Třeba když zjistím, že můj oblíbený starý buk nevydržel nápor posledního větru a padl k zemi.
To je taky důvod, proč jsem se před několika roky s foťákem začal vracet na stejná místa, ke stejným stromům, abych se pokusil zachytit jejich proměny.
Během podzimní návštěvy bučiny v Krušných horách (říjen 2014), jsem si všiml malé skupiny stromů. Díky zajímavému tvaru jednotlivých kmenů, vyrůstajících z jednoho místa, mi připomněly chapadla chobotnici a já si řekl, že by to nemusel být špatný námět.
Měl jsem štěstí, že ten den panovaly optimální podmínky. Mlhy tak akorát, vše bylo krásně mokré od předchozího deště a padající mlhy. Podzimní teplé tóny se tím ještě více zdůraznily. Přesně takové podmínky mám na focení v lese nejradši a tak jsem se rovnou pustil do focení!
Jediný a jak jsem později zjistil zásadní problém byl v přístupnosti k vyhlédnuté skupině pokroucených buků. Ty se nacházely na vršku úzkého a díky mokru taky hodně kluzkého valu, v místě křížení dvou starých úvozových cest. Aby šly kmeny „chobotnice“ dobře do kompozice, tak bylo potřeba je fotit přímo z nejužší části valu. Pokud bych zůstal v jedné či druhé úvozové cestě, tak bych stromy fotil z podhledu a výsledné fotce by místo buků dominoval kompozičně nezajímavý val rozdělující úvozové cesty. Navíc bych buky snímal z úhlu a tím by zanikl jejich tvar připomínající chapadla chobotnice, který byl pro tento motiv zásadní. Z opačné strany bylo sice na focení místa podstatně víc, ale ani odtud nevypadal kompozice dobře. To si ale umím vybrat místo, problesklo mi hlavou, když jsem se podíval směrem k neužší části valu…
z barevných a černobílých fotek, jako ideální
doplněk pro každý Váš interiér
Ještě než jsem se začal „drápat“ na kluzký val, tak mi bylo jasné, že vzhledem k omezenému prostoru a malému odstupu od vlastních buků, musím sáhnout po tom nejširším ohnisku a tím byl tehdy pevný objektiv Samyang 14 mm f/2,8 . Škoda, že jsem už tehdy neměl objektiv Laowa 12mm f/2.8 Zero-D /Venus Optics/.
Uf, tak, jsem konečně nahoře… V jedné ruce stativ, foťák na krku a od shora až dolů zablácený, jelikož jsem se dvakrát vyválel, když mi to uklouzlo a já sjel z valu zpět na cestu. Necelé dva výškové metry a já vypadal jak po týdenním treku. Bláto jsem měl snad až za ušima. Ještě že mě tehdy nikdo neviděl. To by se určitě smál ještě dneska.
Výhodou bylo, že v roce 2014 se do této části bukového lesa chodilo jen na houby a ty zrovna nerostly. Fotograf byl v této lokalitě na rozdíl od posledních roků raritou.
Stativ jsem postavil tak, aby foťák byl poměrně nízko u země (kolem 60 cm), čímž jsem do záběru dostal i trochu popředí (více o práci s popředím v krajinářské fotografii si můžete přečíst zde). Velkou roli hrálo v tomto případě extrémně široké ohnisko, díky kterému se perspektiva snímané scény ještě více zdůraznila.
Po vyladění kompozice podle mých představ, jsem na manuálním pevném objektivu Samyang 14 mm f/2,8 nastavil clonu f/11 a zaostřil kousek před nekonečno (při těchto parametrech můj kus objektivu vykazoval nejlepší optické vlastnosti). Vzhledem k celkově světlé scéně díky husté mlze, jsem kompenzaci expozice nastavil na +0,7 krok, aby snímek nebyl zbytečně podexponovaný (do plusové kompenzace expozice jsem šel podobně, jak tomu bývá např. u snímků se sněhem).
Cvak a je hotovo! Ještě rychlá kontrola expozice snímku na displeji fotoaparátu (expozici vždy kontroluju pomocí RGB histogramu) a jelikož je vše v pořádku (žádné výrazně podexponované a ani přeexponované místo), tak jsem mohl vyrazit za dalšími lesními motivy.
„Zimní krušnohorská chobotnice“ – Krušné hory 2015
Na stejné místo jsem se ještě několikrát vrátil, abych se skupinu zvláštně pokroucených buků pokusil postupně zachytit jak v zimní, tak jarní náladě. S pořízením zimního snímku jsem měl štěstí. Vznikl necelé dva měsíce po první podzimní variantě. Na svěží zelenou atmosféru s optimálním množstvím mlhy jsem si musel počkat až na začátek června 2017. Tím jsem měl proměny lesa u krušnohorské chobotnice kompletní.
Pokaždé jsem se snažil vyladit kompozici tak, aby byla co nejpodobnější té první variantě z podzimu. Vždy jsem použil stejný 14 mm monofokální objektiv a clonu f/11. Expoziční čas jsem se snažil udržet alespoň okolo 1/15. Naštěstí bylo pokaždé úplné bezvětří, nehnul se ani lísteček a tak i při těchto delších expozičních časech byla většina scény krásně ostrá, bez rušivé pohybové neostrosti /např. rozmazání listů/. Abych se na zmíněné expoziční časy, se zvolenou clonou a kompenzací expozice dostal, musel jsem zvýšit citlivost fotoaparátu na ISO 200 a u letní varianty dokonce na ISO 400.
Mrzelo mě, že jsem ani v jednom případě (tedy hlavně u podzimní a letní varianty) nemohl díky vypouklé přední čočce objektivu Samyang 14 mm použít polarizační filtr, který při takových podmínkách funguje parádně (odstraní drobné odlesky a tím ještě více vyniknou barvy). To u objektivu Laowa 12mm f/2.8 Zero-D /Venus Optics/ už tento problém i přes vypouklou přední čočku nemám. U tohoto skla je možné použít polarizační filtr, který je součástí držáku 100 mm systémových filtrů.
„Letní krušnohorská chobotnice“ – Krušné hory 2017
Bukový les v Krušných horách; Ústecký kraj (Česká republika).
10/2014 až 06/2017
Clona: f/11; exp. čas: 1/15; ohnisko: 14 mm; citlivost: ISO 200; expozice +0,7 krok (podzimní varianta)
Clona: f/11; exp. čas: 1/20; ohnisko: 14 mm; citlivost: ISO 200; expozice +1,3 krok (zimní varianta)
Clona: f/11; exp. čas: 1/10; ohnisko: 14 mm; citlivost: ISO 400; expozice +0,3 krok (letní varianta)
Canon EOS 5D Mark II; Samyang 14 mm f/2,8; stativ Manfrotto (řada 055-karbon);
Adobe Lightroom; Adobe Photoshop; Nik Collection (Viveza).
Daniel Řeřicha | 21.08.2021
a navíc si to vše ještě parádně užijete...
* povinné položky formuláře
23.08.2020 | Jirka Haidl
No, zajímavé počtení, z pohodlnosti také rád používám kruhové přechodové filtry a jsem tak trochu rád, že i ty Dane je už tak moc nezatracuješ.
Daniel Řeřicha
Děkuju Jirko, je to pro mě nová zkušenost. Jsem rád, že je mám a těším se, až budou k dispozici i další varianty.
Sdílet stránku