Líbí se vám obsahově jednoduché fotky a nevíte jak začít? Pokud ano, mám pro vás pár tipů jak na černobílé minimalistické fotografie krajiny. Dozvíte se, na co se při focení těchto snímků zaměřit, jaké jsou ideální podmínky, jak to je s kompozicí nebo třeba kde tyto motivy nejčastěji hledám.
„Kouzlo jednoduchosti“ – Krušné hory
Přestávají vás bavit klasické fotky krajiny? Nudí vás přebarvené snímky často se opakujících motivů? Pokud ano, tak zkuste minimalistické fotografie krajiny.
Minimalismus vytváří prostor pro důležité prvky a eliminuje ty zbytečné. Základem je vědomé vytváření prázdného prostoru, díky kterému je pak možné naplno vnímat každý výraznější detail.
Určitě jste již někdy slyšeli že „v jednoduchosti je síla“ a nebo „méně je více“. Obě tato přísloví jsou základem a dobrým vodítkem pro minimalistické snímky. Zaměřte se na tvary, linie a snažte se eliminovat barvy, které mohou odvádět pozornost. Při hledání motivů je důležité si odmyslet barvy.
„Zimní linie“ – Krušné hory
„Tančící stromy“ – Krušné hory
TIP: Může vám pomoci, že si foťák přepnete do černobílého profilu. Pokud fotíte do formátu RAW, tak i když na displeji vše uvidíte černobíle, tak originální RAW soubor vám zůstane barevný.
Oproti klasické krajinářské fotografii, kdy se většinou fotí na přirozeně krásných a zajímavých lokalitách, se zaměřte na relativně obyčejná místa. Zajímavým motivem pro černobílé minimalistické fotky může být např. solitérní strom, zamrzlá louže, myslivecký posed, klikatící se meandry potoka, osamocená skupina stromů, dřevěný plot, ohradník, větrolam nebo třeba úplně obyčejná silnice. Vždy je však důležité, aby tyto motivy měly kolem sebe prostor a mohly nerušeně vyniknout.
TIP: Motivy pro minimalistické fotografie hledejte na polích, horských pláních, loukách, pastvinách nebo na břehu větších vodních ploch.
„Dračí oko“ – Krušné hory
„Osamocen v mlze“ – Krušné hory
„Smrkový háj“ – Krušné hory
„Pokřivený a sám“ – Krušné hory
Minimalistické snímky krajiny lze fotit v průběhu celého roku stejně jako klasické barevné krajinářské fotografie. Osobně však preferuju zimní měsíce. Ideální podmínky pro mě nastávají v okamžiku, kdy krajinu pokryje sníh a vše se schová do mrazivé mlhy. Znáte to počasí, kdy díky husté mlze není vidět na krok, fouká vítr, teplota pod nulou a do toho sem tam sněhová přeháňka. Prostě počasí, že by psa nevyhnali a to jsou přesně podmínky, kdy vyrážím za černobílými minimalistickými motivy nejčastěji. Díky těmto podmínkám se fotografovaná scéna výrazně zjednoduší. Snadněji se tak hledají zajímavé motivy. Sníh „uklidí“ popředí snímku a mlha úplně nebo částečně schová vzdálenější nežádoucí objekty (les, budovy, další stromy,…). Poměrně lehce tak splyne popředí snímku s pozadím, čímž vznikne prázdný prostor ve kterém vynikne hlavní prvek. Často pak fotíte nakonec na místech, kde by jste se normálně s foťákem ani nezastavili.
„Ledový potok“ – Krušné hory
„Opuštěná pastvina“ – Krušné hory
Představte si situaci, kdy na louce vidíte osamocený strom, který by se vám líbil jako hlavní prvek vašeho minimalistického snímku. Vše ale kazí les v pozadí, díky kterému váš strom (hlavní motiv) zaniká. Jeho koruna bohužel vizuálně splývá s lesem, který začíná pár desítek metrů za stromem. Prostě „zmatek“! No nic, řeknete si a vyrazíte dál hledat pro svou fotku něco jiného, něco „čistšího“, kde nebude žádné rušivé pozadí. Pokud se vám toto stane, nebo už spíše stalo, tak mi věřte, že se vyplatí na místo vrátit, až bude vhodnější počasí (mlha, popřípadě i sníh). Tyto podmínky zamýšlenou scénu naprosto změní! Hustá mlha les v pozadí schová a díky tomu váš strom vynikne v plné kráse.
TIP: Vyhlédněte si nějaký zajímavý hlavní prvek, odmyslete si případné rušivé pozadí a při mlhavém či inverzním počasí se na místo vraťte. Mlha je v tomto ohledu váš spojenec a vynikající pomocník. Dokáže navodit dojem prázdného prostoru i na poměrně malé ploše.
„Černobílý les“ – Krušné hory
„Krušnohorská závěj“ – Krušné hory
Správná kompozice minimalistické krajiny je snad ještě důležitější než u klasické krajinářské fotografie. Je to dáno tím, že díky minimalistickému obsahu je už na první pohled více čitelná a jakákoliv chyba je hned vidět.
Ideální pro kompozici je najít vizuálně dostatečně silný hlavní objekt, který by v obraze mohl obstát sám bez podpory dalších podpůrných výrazových prvků.
Mě u černobílých minimalistických fotografií krajiny baví symetrie. Je samozřejmě úplně jedno, jaký formát fotografie (poměr stran) zvolíte či preferujete, ale já mám u těchto snímků nejraději čtverec, který mi zároveň usnadňuje hledání kompozice. Výhodou čtverce je, že oproti jiným formátům není kompoziční chybou, když hlavní prvek umístíte na střed. To vám může v praxi hledání kompozice hodně usnadnit – např. si najděte jeden výrazný hlavní objekt (třeba strom), kolem kterého je dostatek volného prostoru „aby mohl dýchat“ a to vše díky čtvercovému poměru stran fotografie umístíte pěkně symetricky na střed. No a máte hotovo. Samozřejmě můžete pracovat i s klasickými pravidly kompozice, jako např. pravidlo třetin nebo pravidlo zlatého řezu. V případě obdélníkových formátů je pak dodržování klasických pravidel kompozice nutností.
TIP: Mějte na paměti, že čím víc prvků kompozice obsahuje, tím menší váhu každý z nich má. Zkuste proto z focené scény vynechat prvky, které nesouvisí se zamýšleným tématem.
„Krušnohorské zákruty“ – Krušné hory
„Zimní cesta“ – Krušné hory
Nejvíce černobílých minimalistických fotek krajiny jsem pořídil asi v Krušných horách, kam také při mlhavém zimním počasí vyrážím nejčastěji. Výhodou je, že to nemám daleko a tak mám větší šanci si ohlídat ideální podmínky.
Většinou se pohybuju na krušnohorských horských pláních, loukách a pastvinách. Nevyhýbám se však ani lesům, kde třeba vznikla jedna z mých nejoblíbenějších fotek „Tančící stromy“. Krom husté mlhy mám rád i trochu více sněhu, který dokáže schovat veškerou trávu a fotografovaná scéna se pak ještě více obsahově uklidní jako třeba na fotce „Smrkový háj“ nebo „Krušnohorské zákruty“.
TIP: Čím blíže k vašemu domovu si najdete najít nějaký zajímavý motiv, tím máte větší šanci jej vyfotit v ideálních podmínkách, které jsou klíčové.
„Ve sněhových boulích“ – Krušné hory
„Na okraji lesa“ – Krušné hory
„Starý plot “ – Krušné hory
„Budoucí větrolam“ – Krušné hory
Moc mě těší, že je mezi lidmi o minimalistické fotografie čím dál větší zájem. Vidím to jak na fotografických workshopech, které jsou tomuto tématu věnovány, tak i na prodejích fotoobrazů.
Pamatuji si, když jsem s kolegou Tomášem Morkesem v roce 2015 poprvé vypsal fotografický workshop Tajemné baltské pobřeží Usedom, tak jsme jej na rozdíl od ostatních, typicky krajinářských workshopů zaplnili jen částečně a zda tuto foto akci naplánovat i na další rok byl tehdy pro nás jeden velký otazník. S odstupem několika let, bývají fotografické akce věnované minimalistické fotografii a dlouhým expozičním časům naopak vyprodány jako první. Podobně tomu je i u prodejů fotoobrazů, kde postupně minimalistické motivy začínají převládat.
z barevných a černobílých fotek, jako ideální
doplněk pro každý Váš interiér
Minimalistická fotografie samozřejmě nejsou jen snímky stromů, dřevěných ohradníků, větrolamů nebo potoků v zimní krajině. Obsahově jednoduché motivy se dobře hledají také v moderní architektuře.
Ta je plná zajímavých linií a jednoduchých geometrických tvarů. Mám nejraději, když na takové stavby narazím na mořském pobřeží či u jiné vodní plochy. Rád tyto motivy kombinuji s dlouhými expozicemi, při kterých používám silné ND filtry, ale o těchto fotkách třeba zase někdy příště…
„U křížku“ – Krušné hory
„Tvary zimních mokřin“ – Krušné hory
Daniel Řeřicha | 25.01.2023
a navíc si to vše ještě parádně užijete...
* povinné položky formuláře
23.08.2020 | Jirka Haidl
No, zajímavé počtení, z pohodlnosti také rád používám kruhové přechodové filtry a jsem tak trochu rád, že i ty Dane je už tak moc nezatracuješ.
Daniel Řeřicha
Děkuju Jirko, je to pro mě nová zkušenost. Jsem rád, že je mám a těším se, až budou k dispozici i další varianty.
Sdílet stránku